رنگ در معماری داخلی

2,206
۴.۲
(۵)

توصیف رنگ
اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایه‌های ساده پی ببرید استفاده از رنگهادر طراحی دکور به تجربهٔ ارزنده‌ای بدل می‌شود. واکنش ما به رنگها می‌تواند از بعد احساسی یا علمی مورد بررسی قرار گیرد. کشف این مساله چگونه بر فضا تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند تا دریابید چه چیزی حس بهتری در شما ایجاد می‌کند.
رنگ در سطوح واحجام
اگر داخل ساختمان به سطوح و احجام تخیلی و آبستره تقسیم شده باشد، سعی کنید که هر حجم یا سطحی را با ترفندی ظریف با رنگی عمل آورید. جایگزینی موثر رنگها در هر اندرونی موجب سادگی و شفافی در منطق بصری فضا می‌شود. این نوع فضاها بدون رنگ پردازی فکر شده بی محتوا و آشفته به نظر می‌رسد.
رنگهای برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد، از قبیل طبقه بندی‌های مختلف، پارتیشن‌ها و غیره حتی می توانید زمان انتخاب، رنگ‌های قوی و متضاد اما مناسبی را به کار گیرید. مطمئن باشید که عناصر منتخب ویژه شما در معماری داخلی مناسب ترین موارد برای برجسته شدن هستند.

اصول هماهنگی رنگها
پایدار ترین تئوری هماهنگی رنگ در معماری داخلی عبارت است از اطمینان به اینکه رنگها در هر نوع رنگ بندی در بعضی ویژگی‌ها و خصائل با یکدیگر مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که رنگها سه نوع ویژگی دارند:
نام رنگ hue or color، ارزش رنگ درجه سیر و روشنی value color، میزان اشباع chroma=saturation
حفظ برخی تشابه بین رنگها به شما این اطمینان را می‌دهد که رابطه‌ای بین یکایک آنهاست که منجر به هماهنگ شدنشان می‌شود. پس ابتدا باید پایه هماهنگی ترکیب رنگها مهیا شود آنگاه برای برجستگی بصری لازم است که رنگهای نمایشی به آنها اضافه نماییم که این مهم برای سرزنده نمایاندن ترکیب رنگ و ممانعت از ملال آور شدنشان می‌باشد.
رنگها و ارزش رنگهای متشابه(similar hue and value)
روش آسان برای نیل به هماهنگی در رنگ، همانا حفظ میزان رنگ و ارزش رنگ به طور متناسب، ثابت و فقط با تغییری است که گهگاه در اندازه اشباع شدگی رنگ پیش می‌آید یعنی تراکم و به زبان دیگر خلوص رنگ را زیاد و کم می‌کند. این کار بدین معنی است که در یک انتخاب از نمونه رنگهای متناسب، بکار رفته در یک ترکیب تک رنگ، روشنی و یا تیرگی نسبی ثابت مانده و فقط قدرت رنگ یا درجه اشباع آن است که کم و زیاد می‌شود. برخی رنگها می‌توانند خیلی جاندار و پر ملات باشند و برخی دیگر آبکی و کم ملات هستند.

نام رنگ‌های مشابه با میزان خلوص آنها(similar hue and chroma)
شیوه دیگری برای دستیابی به هماهنگی، همانا حفظ رنگ و خلوص یا اشباع آن به میزان برابر و متغیر نمودن ارزش رنگ می‌باشد. این نوع ترکیب رنگ شامل تغییرات همان رنگ با همان توان رنگ همراه با سیر و روشنی نسبی و تغییرات رنگ می‌باشد درحقیقت یک خانواده رنگی شامل مجموعه ای از رنگ ها می شود که به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند برای مثال خانواده آبی شامل مجموعه ای از رنگ های آبی است که از یک سو با آبی سبزها شروع می شود و از سوی دیگر به رنگ های آبی بنفش ختم می شود. خانواده قهوه ای از رنگ قهوه ای و قهوه ای خاکستری تا پرده های نارنجی و قرمز را شامل می شود.

(similar value and chroma)ارزش رنگها و میزان خلوص ثابت باشد
باز هم روشی دیگر برای هماهنگی رنگ؛ حفظ ارزش رنگ و میزان اشباع یا خلوص بصورت ثابت و تغییر خود رنگ است در این شرایط روشنی و تیرگی نسبی، ثابت به نظر ممی رسد هم آنگونه که درجه اشباع رنگ نیز ثابت است و تنهاخود رنگ است که تغییر می‌کند. به طور غیر منتظره‌ای این روش کمتر مورد تجربه قرار می‌گیرد پس با حفظ ارزش رنگ و درجه اشباع در شکل ثابت است و رنگها گهگاه به خاکستری می‌گراید (اشباع با درجه متوسط) متمایل می‌شوند. به یاری موارد ذکر شده شما می‌توانید عملاً هر یک از رنگها را با هم ترکیب کنید که نتیجه آن آفرینش ترکیب بندی فوق العاده چشمگیر و هم آهنگ خواهد بود رنگ های هم پرده رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ ، این رنگ ها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابند.

سادگی را حفظ کردن
برای اجرای آسانترین و مطمئن ترین ترکیب بندی، اول اینکه فقط با دو رنگ بسیار نزدیک، مرتبط با یکدیگر کار کنید. دیگر اینکه برای برخی از فضاها و رنگهای یکنواخت momoton استفاده از یک تک رنگ momton &mono chromatic در رنگ بندی بجا و رویکردی صحیح است. برای مثال اگر درون خانه‌ای مبلمان ئ رنگ کلی فضا همخوان ئ یکسان باشند، این ترکیب خود جلب نظر می‌کند.


اغلب با وجود اینکه شما اسباب و اثاثیه را با هدف یکی کردن مبلمان با معماری داخلی خانه یکسان می‌نمایید حتمادر می‌یابید که با مقدار جورواجوری مبلمان بدقواره، که بیشتر به آنها اثاثیه می‌توان اطلاق کرد تا اشیاء فکر شده و بجا برای فضای مورد نظر مواجه هستید. یعنی زندگی شما بیشتر اوقات متمایل به پر شدن بی هدف با انواع اسباب اثاثیه می‌شود. یک میز تحریر، یک چراغ خاص سوغاتی از اروپا و یا یک تک پارچه بته جقه هدیه شده از طرف عمه جان. حال برای ارتباط دادن همه این عناصر گلچین شده با مبلمان و اشیاء جانبی آرایشی، اصولی ترین راه آفرینش سادگی در معماری پس زمینه این اشیاء می‌باشد. طراحان و دکوراتورها این روش را برای دستیابی به ساختاری صحیح در معماری داخلی خود بر می‌گزینند.
ترکیب بندی خنثی ولی یکنواخت
یک ترکیب بندی خنثی رویکردی محافظه کارانه و بدون اشتباه در آرامش یک فضای داخلی می‌باشد که برای اشیاء برجسته تزیینی و کارهای هنری در فضا، زمینه ساز برجستگی و درخشش شده است. به یاری سادگی و نامرئی بودن پس زمینه، بدین معنی که پس زمینه بدون خودنمایی باعث نمایش اشیاءتزیینی و کارهای هنری شود، یک رنگ بندی خنثی واقعی هیچگاه نه سرد است نه گرم و به طور نسبی کلاً خنثی است، در بر گیرنده رنگریزه‌های سفید، سفید شیری و خاکستری خنثی بوده و آفریننده حال و هوای بسیار شیک و جدی در فضا می‌باشد، احساس بر انگیخته شده بوسیله طراحی رنگ موجب آرامش، احساس وظیفه، گوشه گیری، ظرافت، تسلط پاکی، جدیت و خشکی است.

رنگ بندی‌های سرد و یکنواخت
در رنگبندی سرد و یکنواخت رنگها عبارتند از سبز-خاکستری-صورتی-خاکستری یا شیری سرد، یک فضای داخلی با رنگبندی سرد یکنواخت بیشتر گرایش به هوایی بودن دارد و برای پرهیز از یک فضای ناخوشایند و خشک روشن تر از یک فضای گرم یکنواخت خواهد بود. تجهیز مبلمان نقش مهمی را در آفرینش گرمای دلپذیر دارد چند قطعه مبل چشمگیر در تعادل فضا نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

رنگبندی گرم و یکنواخت
رنگبندی‌های گرم و یکنواخت رویکردی ساده در طراحی رنگ می‌باشند رنگها می‌توانند خاکستری گرم، بژ و از مجموعه طیف رنگهای گرم نیز می‌باشند، زیر مجموعه رنگهای خاکستری گرم می‌توانند آفریننده فضایی دعوت کننده، دنج و آرامش بخش باشد. حال فضایی مطلقاً گرم و یکنواخت می‌توانند بوسیله چند شیء برجسته با رنگ سرد از انواع تابلو و یا لوازم جانبی تزیینی تعادل و توازن رنگ فضا را کامل می‌کند.
رنگبندی‌های متشابه یا همگن
رنگبندی‌هایی که به یکدیگر شباهت داشته و یادر چرخه رنگ همسایه یکدیگرند، متشابه نام دارند. در رنگهای ملایم (با سفید ترکیب شده) ویا سایه رنگها (با سیاه ترکیب شده) هم آهنگی وجود دارد. زمانی که رنگی قوی و پر توان را انتخاب می‌کنید یک رنگبندی آنالوگ رویکردی مطمئن و مستدل برای پایان بخشیدن خوش به هم آهنگی رنگی شماست. تاثیر زیبا شناسانه عمومی ئ رئانشناختی در رنگبندی آنالوگ بستگی به ارزیابی زنگهای انتخابی شما دارد.
رنگبندی متشابه یا آنالوگ نسبتاً از نظر اجرا آسان می‌باشد و زمینه انعطاف پذیری در ایجاد هماهنگی با تعدادی از سایر تجهیزات مانند مبلمان مهیا می‌سازد. این نوع راهکار در رنگبندی حلال مشکلات برای زمانی است که رنگین مجموعه‌ای از اثاثیه و مبلمان گلچین شده را می‌آزمایید.

رنگبندی‌های مکمل
رنگهای مکمل و یا متمم. آنهایی هستند که در چرخه معروف رنگها درست در مقابل یکدیگر قرار دارند. حال رنگبندی رنگ‌های مکمل اغلب بیشترین برجستگی و سرزندگی را دارا بوده و عملاً مشکل سازند و هرگونه چالش در داوری، انتخاب و بکارگیری به موقع این رنگها، موجب ایجاد رنگبندی نا هنجاری می‌شود. بنابراین مطالعه موفقیت آمیز نمونه‌های رنگبندی‌های مکمل لازم است، زیرا درک این موضوع که کدام یک از رنگها لازم و دیگری غیر لازم است حیاتی است. نهایت اینکه طراحی با رنگهای مکمل اغلب حاصلش هیجان، شادابی، انرژی و جنبش می‌باشد بطورمثال می توان چند کوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این ترکیب در نظر گرفت.

رنگ وبافت
جنس و بافت. عاملی مهمی است که باعث زنده شدن رنگها می‌شود. در واقع برخی رنگها تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب می‌توانند هم نشینی زیبایی را ارائه دهند. مثلاً پارچه نخی سفید و چرم مشکی کاملاً با هم مناسب هستند. ما می توانیم از دو جنبه به این مسئله نگاه کنیم. مثلاً وقتی نور از بافت‌های مختلف باز می‌تابد. ما تاثیرات مختلفی را مشاهده می‌کنیم. شاید این بازتاب درخشان، مات، کدر یا شفاف باشد یا نرمی و زبری بافت آن، توجه انسان را به خود جلب کند. اما ما از لحاظ فیزیکی نیز می‌توانیم از بافت پارچه لذت ببریم. و این زمانی است که بافت و جنس پارچه نیز با زیبایی ظاهری آن هماهنگ است.

در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می کنیم:
رنگ های آکسان: رنگ های تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.

رنگ زمینه: رنگ زمینه رنگی است که در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه ، اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.رنگ های متضاد: این رنگ ها در کنار هم تاثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان که حتی پس از بستن چشم ها این تاثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.
رنگ های سرد: این رنگ ها حاوی مقدار زیادی رنگ آبی هستند، به عنوان مثال خاکستری هایی که شامل مقداری رنگ آبی باشند احساس سردی و سرما را در شما ایجاد می کنند در حالی که خاکستری حاوی قرمز یا بنفش قرمز حس گرما رادر بیننده القا می کنند و ویژگی دیگری خواهند داشت.

رنگ های گرم: این رنگ ها محتوی مقدار قابل ملاحظه ای قرمز هستند. حتی برخی از آبی ها نیز ممکن است به واسطه وجود مقداری قرمز در آنها در این مجموعه جای بگیرند.

سقف ها و کف اتاق ها:
نکته ی بسیار مهمی که لازم است به هنگام طراحی رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظر به خاطر داشت، این است که رنگ ها معمولا در فضاهای وسیع، غلیظ تر به نظر می رسند.
بهتر است برای سقف ها رنگ روشن تری در مقایسه با سایر بخش های اتاق انتخاب کنید. این کار خصوصا در شب و نبود منبع نور طبیعی، به حفظ نور کمک می کند.
رنگ های رایج برای سقف ها، عبارتند از سفید، سفید مایل به خاکستری یا زرد. با این حال، در صورتی که مایل باشید سقف، کوتاه تر از ارتفاع واقعی اش به نظر برسد، می توانید از رنگی تیره تر از رنگ سایر بخش های اتاق استفاده کنید. در اتاق هایی که سقف های کوتاه تری دارند، می توان احساس صمیمیت و خودمانی بودن کرد، در حالی که ممکن است سقف های خیلی بلند، احساسی از سرکوب شدگی به ما القا کنند و سبب بروز بیماری ترس از فضاهای تنگ و محصورشویم.(Claustrophobic) …
رنگ کف اتاق ها، معمولا بین سیاه آمیخته هایی متوسط و تیره متغیر و یا به روشنی رنگ دیوارها می باشد. نکته ای کاربردی که به هنگام انتخاب رنگ کف اتاق ها مد نظر قرار می گیرد، این است که چنین رنگ هایی به حد کافی برای نشان ندادن چرک، لک و فرسودگی تیره باشند.در صورتی که مایل به استفاده از رنگ های روشن تری هستید، آن ها را در بخش هایی از ساختمان به کار برید که حداقل رفت و آمد یا کمترین میزان نظافت را نیاز داشته باشند.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

با وجودی که اثر رنگها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق میکند امابرخی از تاثیرات رنگها دارای معنی یگانه ای در سراسر جهان هستند ، رنگهایی که در طیف رنگها در ناحیه قرمز قرار دارند . به عنوان مثال رنگهای گرم شناخته می شوند که این دامنه اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است … رنگهایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند رنگ های سرد نامیده می شوند و شامل آبی ، ارغوانی و سبزهستند . این رنگها معمولآ آرامش بخشند اما گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی تفاوتی را به ذهن آورند .
روانشناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز رنگ بسیار گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است . نشانگر عشق ، حرارت , نشاط و انرژی است که به وجود آورنده احساس شور نشاط و هیجان است . از این رنگ متوان به عنوان یک رنگ تحریک کننده در دکوراسیون اتاق خواب استفاده نمود و یا خنثی نمودن رنگ های سرد در یک سالن نشیمن که محیط را از فضایی سرد به فضایی گرم تبدیل نماید . البته این رنگ را باید برای نشیمن یا پذیرایی با احتیاط استفاده نمود و استفاده از این رنگ در مقدار زیاد نسبت به فضای موجود باعث خسته کننده شدن آن محیط شده و باعث دل زدگی ساکنین میگردد .
لازم به ذکر است که این رنگ برای استفاده در اتاق کودکانی که انرژی زیادی دارند مشکل آفرین شده و باعث مضاعف شدن انرژی آنان میگردد.


روانشناسی رنگ مشکی یا سیاه
رنگ مشکی یکی از رنگهای پر طرفدار در دکوراسیون و مد لباس میباشد که مورد استفاده بسیاری از اغشار مردم قرار میگیرد , در طراحی هایی که باید از رنگهای سنگین و رسمی استفاده میشود رنگ سیاه کاربرد زیادی دارد همچنین به عنوان نماد ترس و غم نیز در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد . رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد اما در کتابهای تاریخی آمده است که در بعضی از اقوام گذشته از این رنگ در مراسم های شادی نیز استفاده میگردیده است و یا به عنوان رنگ مقدس از آن نام برده میشده است . این رنگ همچنین نشانگر غمگین بودن و یا رسمی بودن نیز میباشد . رنگ مشکی معمولآ به دلیل کوچکتر نشان دادن در نمایش های مد مورد استفاده قرار می گیرد .مشکی نیز مانند سفید رنگ کمکی مناسبی در کنار بسیاری از رنگهاست .


رنگ سفید
معمولا ما رنگ سفید را در جاهایی مشاهده مینماییم که در آنجا نشانهایی از پاکی نجابت و معصومیت به چشم میخورد . با دیدن رنگ سفید احساس خنکی و سردی به انسان دست میدهد و به دلیل نور بیشتری که از این رنگ به طرف چشم منعکس میگردد باعث بزرگ تر دیده شدن میگردد .
استفاده از رنگ سفید برای یک محیط به صورت کامل شاید باعث بزرگتر نشان دادن آن محیط گردد اما هم باعث سرد تر شدن آن محیط گشته و هم نمای زیبایی را برای شما به وجود نمی آورد. رنگ سفید به دلیل اینکه از ترکیب رنگهای زیادی به وجود می آید میتوان آنرا به راحتی با بسیاری از رنگها در کنار هم استفاده نمود و هارمونی خوبی با بسیاری از رنگها به وجود می آورد .

روانشناسی رنگ آبی
رنگ آبی از رنگهای اصلی می باشد که از خصوصیات بارز این رنگ حس آرامش و امنیت میباشد که از محاسن بزرگ این رنگ است . از رنگ آبی میتوان برای به وجود آوردن مکانی آرام برای کار کردن و مکانهای اداری استفاده نمود . این رنگ جزو محبوب ترین رنگها بوده و اکثر کسانی که میخواهند دکوراسیونی برای اتاق خواب کودک پسر خود درست کنند از این رنگ استفاده مینمایند . ضمنا استفاده از این رنگ برای سقف اتاق کودکان نوزاد بسیار مناسب بوده و باعث آرامش چشمگیر و کمتر گریه کردن کودک نوزاد میگردد . از معایب این رنگ میتوان به این مورد اشاره نمود که در مکانهایی غذا میل مینمایید نمیتوان از رنگ آبی به مقدار زیاد استفاده نمود و علت آن عدم وجود این رنگ در مواد غذایی میباشد .
همچنین بهترین رنگ برای کاهش ضربان قلب , کاهش فشار خون و آرامش بیماران میباشد .
آبی: در دسته رنگهای سرد قرار می گیرد و درون گراست سردی این رنگ در فصل زمستان دوچندان می شود سمبل جاودانگی و عالم بالاست . رنگی صلح آمیز است و از نظر هندسی با دایره همخوانی دارد. رنگ دریا وآسمان است رنگی تسکین دهنده است و برای ریلکس شدن و آرامش می توان از این رنگ استفاده کرد پایین آورنده فشارخون تنظیم کننده ضربان قلب می باشد ( در صورت ترکیب با رنگ سفید باعث افسردگی می شود) بالا برنده اعتماد به نفس است و کارآیی افراد را بالا میبرد در شرق چین رنگ الهی است و به نظر مردم دست نیافتنی می باشد.
با افزودن رنگ زرد به آن امکان پویایی و فعالیت آن بیشتر میشود.


روانشناسی رنگ سبز
سبز رنگ سردی است بر گرفته از دل طبیعت با خصوصیاتی منحصر به فرد که میتوان به مواردی چون ایجاد آرامش , احساس خوشبختی و احساس نشاط اشاره نمود . این رنگ بهترین گزینه برای استفاده در اماکنی است که در آنجا کارهایی که احتیاج به استفاده زیاد از چشم دارند مثل کار با کامپیوتر یا مطالعه نمودن و یا کارهای ظریف چشمی.
مکمل رنگ سبز رنگ قرمز میباشد ولی رنگ سبز با رنگهایی مثل سفید نیز هارمونی مناسب و دلنشینی به وجود می آورد.
از دیگر خصوصیات رنگ سبز میتوان به افزایش سرعت و درک مطالب در هنگام مطالعه , کاهش استرس و کاهش درد های دستگاه گوارش اشاره نمود .
سبز: از ترکیب دو رنگ زرد وآبی بدست میاید که هرچه زردی آن بیشتر شود گرمی و با بیشتر شدن آبی سردی رنگ بیشتر می شود ،رنگی آرام بخش است که آرامشی به همراه تفکر و تعقل (آرامش خردمندانه) را القا می کند چون رنگی میکروب کش و استریزه است در بیمارستانها و اتاق عمل استفاده می شود. رنگ سبز روشن باعث افزایش قدرت دید و سبز تیره باعث افزایش قوه می شود و گرمایی استوایی دارد.
در طبیعت رنگ زندگی و تازگی است در مطاله های روانشناسی رنگ پایداری است مزه آن کمی به تلخی میزند که این احساس با نگاه کردن بیش از اندازه به مغز مخابره می شود.


روانشناسی رنگ زرد
زرد از رنگهای اصلی میباشد که رنگی بسیار گرم میباشد ولی خواص رنگهای گرم دیگر را نداشته و تقریبا اثرات منفی بر روی انسان دارد که از آن جمله از دست دادن انرژی با ورود به فضایی با رنگ زرد و تاثیر منفی بر روی کودکان و نوزادان میباشد . در کل رنگ زرد جای زیادی در دکوراسیون داخلی نداشته و در اکثر طراحی ها از آن اجتناب میشود.
رنگ زرد: از رنگهای اصلی و صدر نشین رنگ های گرم است. دارای خاصیت ایستایی است و به این دلیل با شکل مثلث هم تراز میباشد تداعی کننده نور خورشید و زندگی است و در موسیقی با نتهای زیر همخوانی دارد رنگ آرامی نیست و افرادی که در اتاق رنگ زرد حضور دارند آرامش خود را از دست می دهند پس باید توجه کرد که در اتاق کودکان زیاد استفاده نشود چون امکان دارد بیش فعالی آنها را افزایش دهد می توان به دلیل خصلت گرمی رنگ در قسمت کوچکی از دکوراسیون برای تداعی کردن یا یادآوری رنگ خورشید استفاده کرد.این رنگ در چین قدیم متعلق به اشراف و امپراطور بوده و افراد عادی جامعه نمی توانستند از آن استفاده کنند، در معماری اسلامی به دلیل نزدیکی رنگ به نور خورشید و سمبل آخرت بودن از این رنگ استفاده می شده که کمی رنگ طلایی نیز برای جلوه بیشتر اضافه می کردند.رنگی است برون گرا و پوسته ای و ترکیب این رنگ با رنگهای دور از طیف خود زیباتر خواهد شد.

روانشناسی رنگ قهوه ای
رنگ قهوه ای که از ترکیب رنگهای زرد , قرمز و مقدار کمی آبی به وجود می آید از رنگهای بسیار زیبا و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی منزل میباشد که دلیل عمده آن همسان بودن آن با رنگهایی که در طبیعت وجود دارد مثل چوب درختان که استفاده بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی دارد میباشد .
از خصوصیات این رنگ میتوان به حس غرور و ثروت اشاره نمود . برای اینکه بیشترین زیبایی را از این رنگ در اختیار داشته باشیم میتوان در کنار رنگ کرم , رنگ استخوانی و رنگ سفید استفاده نمود . و در کل به دلیل رابطه خوب انسان با طبیعت , چوب و رنگ قهوه ای طرفدارن بسیاری داشته و تقریبا تمام انسانها در منازل خود از چوب به مقدار زیاد استفاده مینمایند .


روانشناسی رنگ نارنجی
نارنجی رنگی بسیار گرم که از ترکیب رنگهای زرد , قرمز به وجود می آید و رنگی است بسیار انرژی زا که در طیف رنگ قرمز قرار داشته و خصوصیاتی تقریبا مشابه آن مثل ایجاد هیجان , گرما و شور مضاعف برای ذهن به وجود می آورد . رنگ نارنجی مکمل رنگ آبی بوده و کنتراست خوبی با رنگ آبی در دکوراسیون به وجود می آورد .
نارنجی: اشتها آور، گرمابخش و پرنور است که از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز بدست می آید ،استرس زایی این رنگ از رنگهای زرد و قرمز کمتر است .رنگ جوانی و شادابی است و اعتدال این رنگ نسبت به رنگهای دیگر بیشتر است از نظر هندسی با ذوزنقه همخوانی دارد پرتحرک است اما نه به اندازه قرمز. مزه این رنگ ترش است و رنگ میوه های تازه رسیده را القا می کند. نشان جشن و سرور است و گاهی اوقات تداعی کننده قدمت و کهنگی است.
رنگهای گرم مثل قرمز ،زرد و نارنجی برای مناطق سردسیر و رنگهای سرد برای مناطق گرمسیر مناسب می باشد. رنگهای سرد کند کننده جریان خون و رنگ پس رونده است که باعث بزرگتر دیده شدن و مرتب بودن فضاها می باشند و برای متعادل سازی اتاقهایی که قناسی دارند می توان از این رنگها استفاده کرد. رنگهای گرم تند کننده جریان خون و محرک جریان خون و پیش رونده میباشند که برای فضاهای دوستانه و پرجنب وجوش مناسب می باشند.


روانشناسی رنگ صورتی
در قانون ترکیب رنگ،رنگ صورتی از ترکیب رنگ های قرمز و سفید به وجود می آید که اثری بسیار آرامش بخش داشته و نشانه های از عشق و دوستی در آن نحفته است و رنگ مورد علاقه خانمها میباشد که احساس بسیار خوبی به این رنگ دارند . از معایب ین رنگ احساس سستی و بی حالی می باشد که میتوان آنرا با استفاده مقداری رنگ قرمز و یا سرخابی بر طرف نمود .

روانشناسی رنگ بنفش
رنگ بنفش: رنگی بسیار رسمی و جادویی می باشد .مزه آن گس است. رنگ افراد پیر است و چون از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی به دست می آید حس تعادل را به انسان القا می کند چون این دو رنگ از گروه رنگهای گرم و سرد هستند. بنفش رنگ بی خبری ،ناباوری، هرج و مرج است و با نتهای بم موسقی هماهنگی دارد که یک احساس غم را دارد .
رنگ زرد متضاد و کامل کننده رنگ بنفش است . وقتی میزان قرمزی آن بیشتر شود خصلت روحانی رنگ افزایش می یابد و از لحاظ هندسی با بیضی همخوانی دارد

به این مطلب علاقه داشتید؟

میانگین امتیازها ۴.۲ / ۵. تعداد افراد امتیاز دهنده: ۵

اولین نفر باشید که برای این مطلب امتیاز ثبت می کنید.

Comments are closed.